Skip to main content

0 INAW 2022 – PUBLIC


Warning: Attempt to read property "ID" on bool in /data/b/b/bbed369b-dff6-46f7-945f-f373b021bbaf/insaid.sk/web/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/functions.php on line 54

Warning: Attempt to read property "display_name" on bool in /data/b/b/bbed369b-dff6-46f7-945f-f373b021bbaf/insaid.sk/web/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme-wordpress/functions.php on line 56
ARCHITEKTÚRA VÝSTAVY: STUNDER - NIKDE CUDZINCOM | Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici
Ukončenie projektu 2022 | Riešená plocha 313 m²
Autori | Mira a Peter Maukš
Spoluautori | Roman Juhás - Midfield studio, Ivana Komanická, Maroš Rovňák
Firma, ateliér | MAUKŠ | https://www.mauks.sk
Foto | Tatiana Takáčová a archív Maukš

Autorský popis | Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Naším zámerom bolo vytvoriť v rámci reprezentatívneho galerijného priestoru, intímnejší "meštiansky" priestor ako kulisu (citáciu), s odkazmi na nové "kozmopolitné" miesta a inštitúcie - ako kabinet, salón alebo záhradný pavilón.
Žltá (zlatá) a jemná svetlošedá boli modernými empírovými farbami osvieteneckých interiérov.
Oválny tvar použitý v printových materiáloch a na info boarde pri vstupe odkazuje na medailóny s ich intímnymi portrétmi.
Vstavba priechodzieho výstavného Altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch SDK stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Koberec v zlatožltej na podlahe a stenách zmäkčuje dozvuk kročají návštevníka. Vyvoláva intímny pocit obytného priestoru. Nástenné koberce tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavošedá farba výstavného koberca v miestnosti s portrétmi detí ostro zastavuje návštevníkov pohľad a je odkazom na nový druh svetla v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym “Grafickým kabinetom” návštevník prejde do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie “Náhradníci” od výtvarníčok M.Mlynárčikovej a N.Ružičkovej - ako odkaz na “Salón” - miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Stunder - Nikde cudzincom spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.